حراست چيست ؟
به نظرشما حراست چگونه جائي است و چه اهدافي را دنبال مي كند ؟
اطلاعات شما در رابطه با شرح وظايف حراست تا چه حدي است ؟
آيا مي دانيد حراست در چه مواردي مي تواند ياري رسان شما باشد ؟
آيا مي دانيد شما در چه مواردي مي توانيد حراست را ياري كنيد ؟
سعي ما در اين مقوله آشنايي بيشتر شما نسبت به وظايف و روش خدمت رساني حراست به همكاران عزيز مي باشد اميد است كه در اين راه قدم كوچكي برداشته باشيم.
حراست در لغت به معناي پاسداري و مراقبت كردن مي باشد. از لحاظ عرف اداري حراست به نهادي گفته مي شود كه در قلب تشكيلات يك سازمان وجود داشته و وظيفه خطير مراقبت از سلامت اجزاي ريز و درشت آن تشكيلات را در برابر انواع و اقسام انحراف هاي موجود به عهده دارد .
وظيفه اصلي حراست مواظبت بر سلامت سازمان است؛ چرا كه هر سازماني جهت نيل به اهداف خود به سلامت دروني و بيروني نياز دارد. از آنجا كه سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگي ها و تهديد هاي دروني و نفوذي است، براي حفظ سلامت و پيشگيري از آلودگي ها نيازمند سيستمي هستيم كه با دقت زياد اولاً از نفوذ آفت ها به داخل سيستم جلوگيري كند، ثانياً با تشخيص و شناخت آفت هاي دروني، زمينه هاي علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.
بنابراين حضور حراست در عرصه فرآيندهاي سازماني، همواره در جهت دستيابي به دو هدف عمده زير است :
1- هدف كلان و راهبردي: حفظ و ارتقاي توان حفاظتي و امنيتي سازمان به منظور پيش برد اهداف سازمان.
2- اهداف عملياتي: همراهي و مساعدت مديران با ارائه مشورت هاي موثر و اطلاع رساني به موقع، اعمال نظارت ها و انجام اقدام هاي موثر جهت حفاظت همه جانبه از ايمني و سلامت منابع سازمان
وظايف حراست براي رسيدن به اهداف:
- حفاظت و صيانت از كاركنان در برابر آسيب ها و تهديدات احتمالي؛
- اطلاع رساني به موقع از وضعيت سيستم به مراجع داراي صلاحيت؛
- حفاظت از اماكن، تأسيسات و تجهيزات؛
- حفاظت از اسناد؛
- انجام مأموريت هاي محوله از سوي مرجع داراي صلاحیت
 حراست به عنوان مشاور مديريت:
حراست به عنوان چشم مدير در سازمان و با توجه به اشرافي كه به مجموعه دارد مي تواند مشاور خوبي براي مديريت محسوب شود. البته بسيار روشن است كه مسئولين حراست، زماني مي توانند در اين خصوص موفق باشند كه از علم، تخصص، درايت و روشن بيني خوبي برخوردار باشند.
حفاظت از كاركنان:
 وظيفه نيروي انساني، رسيدن به اهداف سازماني است ولي وظيفه حراستها حفظ سلامت نيروي انساني است.
احقاق حقوق كاركنان: از نظر علم مديريت، سازماني مي تواند موفق و پويا و پيش رو با شد كه كاركناني با انگيزه و راضي داشته باشد، زيرا از كارمند ناراضي، خلاقيت و ابتكار به وجود نمي آيد. بنابراين مي بايست به منشأ نارضايتي هاي كاركنان توجه نموده و نسبت به توجيه مديران و اصلاح روش ها اقدام كند. بديهي است حراست مي تواند از اين طريق، خدمات قابل توجهي به مديريت، كاركنان مجموعه و در كل به نظام مقدس اسلامي ارائه نمايد.
 احقاق حقوق ارباب رجوع: يكي از دلايل تأسيس ادارات و سازمانها وارگانها، ارائه خدمات به مردم مي باشد و از طرف ديگر توجه و دقت در رضايت مندي ارباب رجوع.
شايسته سالاري (كمك به انتصاب افراد شايسته):
 .طبق قانون، انتصاب مسئولين به پست هاي حساس و مسئولين بخش هاي مختلف اداري، بايد پس از تعيين صلاحيت حراست دستگاه صورت گيرد
نقش حراست در پيش گيري از وقوع تخلف ها:

سه نقش اساسي حراست به منظور پيشگيري از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زير مي باشد :
اول : نقش هشدار دهنده يا پيشگيري كننده؛
دوم : نقش اصلاح كننده يا درمان كننده؛
سوم : نقش جداكننده از سيستم.
اين وظيفه خطير حراست از جهاتي شبيه به نهادهاي بهداشتي درماني است چنانچه اين نهاد در ابتدا سعي بر آن دارد كه ابتدا از هر آلودگي و بيماري پيشگيري نمايد و در مرحله بعد اگر احتمالاً كسي آلوده شد او را درمان نمايد و در نهايت اگر دو روش قبلي موثر واقع نشد او را همچون يك عضو مرده و فاسد شده بدن از سيستم جدا كرده و دور بياندازد، چنين نقشي را حراست در سازمان ايفاد مي كند. حراست در هر سازمان با پيش بيني نوع تخلف ها و جرايمي كه ممكن است در آن سازمان به وقوع بپيوندد سعي مي كند به انحاء مختلف، چشم و گوش كاركنان آن سازمان را به روي دام ها و كمين هاي سر راه گشوده و آنها را هوشيار و آگاه سازد.
با اين كارها اولاً جلوي خسارت هاي احتمالي كه مسلّماً هزينه هاي سنگيني براي سيستم در برخواهد داشت، گرفته مي شود ثانياً به اين وسيله جلوي انتشار تخلف ها و انحراف ها در بين كاركنان گرفته مي شود.
 
" اطلاعات شما حتي اگر بسيار ناچيز به نظر رسد شايد براي رسيدن به هدفي كه ما و شما به دنبال آن هستيم راهنماي بزرگي باشد. "

شماره تماس مستقيم :  52835575 - 061        
شماره فاکس حراست : 52835575 - 061        



آخرین بروزرسانی ۱۳۹۶/۰۷/۰۳